
منظور از تصادف یا خسارت جزئی چیست؟
پیش از هر چیز، لازم است بدانیم منظور از تصادف جزئی چیست. تصادف جزئی معمولاً به حادثهای اطلاق میشود که در آن میزان خسارت وارده به خودرو محدود است و به اجزای سطحی مثل گلگیر، سپر، چراغ، آینه بغل یا خط و خشهای بدنه مربوط میشود. این نوع خسارتها ممکن است ناشی از برخورد با خودروهای دیگر، اجسام ثابت مانند درخت یا جدول، یا حتی در هنگام پارک کردن خودرو رخ دهد. بهطور کلی زمانی که میزان خسارت کمتر از ۶۰ یا ۷۰ درصد (بسته به شرکت بیمهگر این رقم ممکن است متفاوت باشد) ارزش کل خودرو باشد، خسارت، جزئی تلقی میشود.
حال آنکه امروز ۶۰ درصد ارزش خودرو مبلغ کمی نیست. پس برخلاف برداشتی که از کلمه جزئی میشود، مبلغ خسارت دریافتی شما میتواند قابلتوجه باشد و نقش چشمگیری در جبران خسارت مالی پیشآمده داشته باشد.
پوششهای بیمه بدنه
پوششهای اصلی بیمه بدنه
این پوششها در همه بیمهنامههای بدنه وجود دارند و پایه اصلی بیمه را تشکیل میدهند:
- خسارتهای ناشی از تصادف و حادثه
اگر خودرو در اثر برخورد با یک وسیله نقلیهی دیگر یا جسم ثابت/متحرک دچار خسارت شود، بیمه بدنه خسارت آن را جبران میکند، چه راننده مقصر باشد چه نه. - آتشسوزی، انفجار و صاعقه
خسارتهایی که در اثر آتشسوزی، انفجار (مانند ترکیدن باک) یا برخورد صاعقه به خودرو وارد شود، توسط بیمه بدنه جبران میشود. - سرقت کلی خودرو
در صورتی که خودرو بهطور کامل سرقت شود و ظرف مدت مشخصی پیدا نشود، بیمهگر خسارت آن را پرداخت میکند (سرقت جزئی در این بخش پوشش ندارد).
پوششهای اختیاری بیمه بدنه
بیمهگذار میتواند در زمان خرید بیمه، این پوششها را به دلخواه و با پرداخت حق بیمه بیشتر به بیمهنامه خود اضافه کند:
- شکست شیشه به دلایلی غیر از پوششهای اصلی
اگر شیشهی خودرو به علتی غیر از دلایلی که شامل پوششهای اصلی میشود بشکند، با دریافت این پوشش، خسارت آن قابل جبران است. مثلا اگر شیشه بدون برخورد جسم خارجی و مثلا به دلیل سرما یا گرما بشکند، با این پوشش قابل جبران است. -
پوشش سرقت درجا (سرقت جزئی)
در این پوشش مربوط به سرقت لوازم و قطعات خودرو است. به عبارتی قطعاتی مثل آینه، لاستیک، سیستم صوتی و چراغها که ممکن است بهصورت جداگانه دزدیده شوند، تحت پوشش قرار میگیرند.
-
بلایای طبیعی (زلزله، سیل، طوفان)
در صورت بروز بلایای طبیعی و وارد شدن خسارت به خودرو، بیمهگر جبران خسارت میکند.
-
پاشیدن رنگ، مواد شیمیایی یا اسیدی به بدنه
در صورت بروز آسیب ناشی از این نوع مواد روی رنگ بدنه، بیمه هزینهی ترمیم را پرداخت میکند.
-
کشیدن میخ با اشیاء نوکتیز روی بدنه خودرو
درصورت کشیده شدن اجسام نوکتیز روی بدنه و ایجاد خط و خش، این پوششهای خسارتهای ایجاد شده را جبران میکند.
-
ایاب و ذهاب (هزینه رفتوآمد در زمان تعمیر خودرو)
در صورت تعمیر طولانیمدت خودرو، بیمهگر بخشی از هزینه رفتوآمد جایگزین (مثلاً تاکسی یا اجاره خودرو) را پرداخت میکند.
-
نوسانات قیمت یا افزایش ارزش تا سقف معین
چون ممکن است در طول یک سال (یا حتی چند ماه)، ارزش یک خودرو به دلایل مختلفی مثل تغییرات بازار، نرخ ارز، یا کمبود قطعات افزایش پیدا کند، پوشش افزایش ارزش کمک میکند که خسارت به قیمت روز بیمه بدنه خودرو پرداخت شود، نه صرفاً به مبلغی که در زمان خرید بیمهنامه درج شده.
-
جبران خسارت خودروی نامتعارف
در ایران طبق قوانین درصورتی که مقصر تصادف نباشید، بیمه شخص ثالث راننده مقصر تا سقف ارزش یک خودروی متعارف (حداکثر معادل ارزش نصف دیه تعیینشده هر سال) خسارت پرداخت میکند. اگر خسارت بیشتر باشد، بقیه مبلغ را یا باید شخص مقصر پرداخت کند یا خودِ صاحب خودروی آسیبدیده باید آن را بپردازد. با دریافت این پوشش میتوانید برای جبران باقیمانده خسارت، از بیمه بدنهتان استفاده کنید، بدون اینکه تخفیف عدم خسارت شما ملغی شود.
شرایط استفاده از بیمه بدنه در تصادفهای جزئی
با وجود اینکه بیمه بدنه پوشش تصادفهای جزئی را ارائه میدهد، اما استفاده از این مزیت، مستلزم رعایت چند شرط مهم است:
- اطلاع به موقع به بیمهگر
طبق مقررات بیمهای، باید حادثه ظرف مدت مشخصی به شرکت بیمه اطلاع داده شود (این مدت در شرایط عمومی و خصوصی بیمه ذکر شده است). - ارائه گزارش پلیس یا کروکی در صورت لزوم
برای برخی از تصادفهای جزئی، ارائه کروکی الزامی نیست. اما در مواردی که نیاز به تأیید خسارت توسط نیروی انتظامی باشد، نبود گزارش ممکن است دردسرساز شود. - عدم مستثنی بودن خسارت
اگر خسارت وارده جزو استثناهای قرارداد بیمهنامه باشد، بیمهگر تعهدی برای پرداخت آن ندارد. مثلاً خسارتهایی که ناشی از مسابقه رانندگی یا مصرف مشروبات الکلی باشد، تحت پوشش نیست.
سقف پرداخت خسارت برای تصادفهای جزئی
در قرارداد بیمه بدنه، شرکت بیمه تا سقف ارزش خودرو در زمان صدور بیمهنامه متعهد به پرداخت خسارت است. در مورد تصادفهای جزئی، خسارت معمولاً بهمراتب کمتر از این سقف است و فرایند دریافت خسارت نیز سادهتر خواهد بود. البته بیمهگر در زمان پرداخت، معمولاً مبلغی را به عنوان فرانشیز از خسارت کسر میکند.