فصل اول: روزهای بحران و آمادگی (۲۴ خرداد – ۵ تیر)
در طول جنگ، مردم برای مواجهه با شرایط اضطراری آماده میشدند و این آمادگی در آمار خرید و جستوجوهای دیجیکالا کاملا مشخص بود.
- کالاهای بقا: در این دوره، جستوجوی شارژر خورشیدی با رشد خیرهکننده ۱۲۴۵ درصدی، در صدر فهرست قرار گرفت. پس از آن، اقلامی مانند
کنسرو (۹۶۹ درصد) و نان خشک (۸۵۵ درصد) بیشترین رشد را داشتند. این اقلام، بخشهای اصلی “کوله شرایط اضطراری” مردم بودند. - اقلام پزشکی و بهداشتی: به نظر میرسید که نگرانی از بسته شدن داروخانهها، مردم را به سمت دیجیکالا سوق داده بود. فروش نوار تست قند خون با رشد چشمگیر ۲۹۶ درصدی، پرفروشترین کالای گروه سلامت و زیبایی شد. بازدید از
زیرانداز بهداشتی (۸۴ درصد) و ضدعفونیکننده (۷۸ درصد) نیز به شدت افزایش یافت. - حفظ دارایی: در گروه کالاهای دیجیتال، فروش کیف پول سختافزاری با رشد ۲۱۸ درصدی، پرفروشترین بود. این افزایش فروش، احتمالا به دلیل ترس مردم از هک شدن صرافیهای دیجیتال و تلاش آنها برای حفظ سرمایهشان بود.
فصل دوم: پس از پایان جنگ، بازگشت به زندگی (۶ تیر – ۲۴ تیر)
به محض پایان یافتن جنگ، رفتار خرید مردم به سرعت تغییر کرد و از نیازهای اضطراری به سمت سرگرمی و عادیسازی زندگی سوق پیدا کرد.
- ترندهای جهانی جایگزین اقلام جنگی شدند: جستوجو برای عروسک لبوبو با رشد باورنکردنی ۳۲۰۰ درصدی، به پرجستوجوترین کالا در دیجیکالا تبدیل شد. این تغییر ناگهانی، نشان میدهد که چگونه توجه مردم از اقلام اضطراری، به سمت ترندهای جهانی و تفریحی بازگشت.
- بازی و سرگرمی: جستوجو برای کنسول بازی نیز ۸۵۲ درصد رشد داشت. در بخش فروش،
دسته بازی (۱۰۲ درصد) و بازیهای کنسول خانگی (۹۳ درصد) پرفروشترین کالاهای دیجیتال شدند. - بازگشت به روال عادی: بازدید از لپتاپ و الترابوک (۳۰ درصد) و ساعت هوشمند (۲۲ درصد) افزایش یافت. در مقابل،
مودم و روتر ADSL و کیف پول سختافزاری که در طول جنگ فروش بالایی داشتند، به شدت افت کردند.
این گزارش نشان میدهد که در شرایط بحرانی، نیازهای بقا و امنیت بر تمام اولویتهای دیگر غالب میشود. اما این تغییرات موقتی هستند و با فروکش کردن بحران، جامعه به سرعت به روال عادی و ترندهای پیشین خود بازمیگردد. این دادهها به کسبوکارها یادآوری میکند که برای پاسخگویی به تغییرات ناگهانی تقاضا، آمادگی داشته باشند.