رله دوبل و ویژگی های آن

رله دوبل وظیفه تامین برق مثبت ۱۲ ولت قطعات سیستم انژکتوری بر عهده دارد. این قطعه مانند جعبه تقسیم برق عمل کرده و برق مثبت قطعات سیستم انژکتوری را تامین میکند. این قطعه به دلیل ساختار و شرایط کاری که دارد معمولاً در معرض خرابی قرار میگیرد.

رله دوبل برق مثبت قطعات زیر را تامین میکند:
پمپ بنزین، سنسور اکسیژن، سنسور کیلومتر، سوزنهای انژکتور، کویل دوبل، شیربرقی کنیستر، ایسیو

ساختار رله دوبل

همانطور که از اسم آن پیداست شامل دو عدد رله مجزا و يك كانكتور غالباً 15 پایه می‌باشد که وظيفه آن ارسال ولتاژ مورد نياز اجزاء مختلف سيستم سوخت رساني و همچنين تغذيه ECU موتور از طريق باتري مي‌باشد.

 هر کدام از رله ها از یک سیم پیچ با هسته مغناطیسی و یک کنتاکت تشکیل شده است. با قطع و وصل جریان تحریک کنتاکت‌ها به دلیل خاصیت مغناطیسی وصل یا قطع شده و به این ترتیب می‌توان فرمان اتصال برق قوی را با اتصال برق ضعیف به رله صادر کرد. اگر قرار بود سیم کشی ها مستقیم باشند و از رله استفاده نشود هم طول و وزن دسته سیم ها زیاد می شد هم باعث داغ شدن سیم های حاوی جریان آمپر بالا برق می گشت.

علائم خرابی قطعه

از جمله اولین نشانه های خرابی رله دوبل، عدم روشن شدن خودرو می‌باشد. اگر خودروی شما پس از استارت زدن روشن نمی‌شود، ممکن است این قطعه دچار مشکل شده باشد.

اگر پس از باز کردن سوئیچ، چراغ چک خودرو روشن نشود، می‌تواند نشانه‌ی خرابی رله دوبل باشد.

هنگام باز کردن سوئیچ، برای دو الی سه ثانیه صدای پمپ بنزین شنیده می‌شود. اگر این صدا پس از باز کردن سوئیچ شنیده نشود، می‌تواند دلیل بر خرابی رله باشد.

پس از باز کردن سوئیچ، صدای تیک ماننده خفیفی از خودرو شنیده خواهد شد که در صورت خرابی رله، این صدا شنیده نمی شود.

محتوای جدول

عضویت در خبرنامه

اشتراک گذاری

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *